Een merkstrategie bepalen en ontwikkelen

De merkstrategie is een belangrijke factor voor je bedrijf en vormt de basis van alles wat je doet en waar je merk voor staat. De strategie helpt je bij het behalen van je bedrijfsdoelen en geeft inzicht in hoe je merk gepositioneerd is in de markt. Wij helpen we je met het afleggen van de juiste bedrijfsroute, zodat je er langdurig mee aan de slag kunt en een effectieve merkstrategie creëert.

Voor we beginnen met het uitwerken van jouw merkstrategie, zullen we eerst meer uitleg geven over wat het precies inhoudt. In het kort is het de koers van je merk, waarin je de focus legt op:

Bij het ontwikkelen van een merkverhaal zeggen we altijd “Focus First!”, oftewel breng focus aan. Wat moet er worden bereikt en welke boodschap moet er aan de doelgroep worden overgebracht? Door deze vragen te beantwoorden, kunnen wij samen met jou de toekomstige koers en communicatie van je bedrijf in een merkstrategie samenbrengen.

Wat maakt de merkstrategie belangrijk?

Een goede merkstrategie geeft richting aan je merk en aan de boodschap die je wilt overbrengen. Een merk moet consistent en herkenbaar zijn, zodat er vertrouwen en loyaliteit bij de consumenten ontstaat. Met een strategie maak je duidelijk welke doelen je wil bereiken. Daarnaast geeft het houvast aan andere elementen van branding en marketing.

Wij verdiepen ons samen met jou in deze langetermijnstrategie om een positieve impact te behalen. De merkessentie, merkidentiteit, positionering en uitstraling vormen samen de strategie en moeten met elkaar zijn afgestemd en op elkaar aansluiten.

De strategie ontwikkelen

Het ontwikkelen van een merkplan begint bij het uitschrijven van de kenmerken, gevoelens, associaties en de diverse voordelen die het merk vormen. De strategie is erg breed, waardoor we het belangrijk vinden om met een unieke aanpak het merk te onderscheiden van de directe concurrentie. Op deze manier kan jouw merk een goede positie innemen op de markt.

Ook wanneer de strategie voor jouw merk al is ontwikkeld, is het belangrijk om in de gaten te houden of het plan nog steeds goed loopt. Het merkverhaal is namelijk geen handeling, maar een continu proces. Als er veranderingen in de markt plaatsvinden, is het belangrijk om aanpassingen te durven maken aan jouw merkstrategie.

Focusfirst_workshop.jpg

Je merk laten groeien: het stappenplan

Nu je weet wat het belang van een succesvolle merkstrategie is, komt de vraag hoe we deze samen met jou ontwikkelen. Hieronder vind je de verschillende stappen:

  1. De merkessentie. We beginnen bij de kern: wat zijn je bedrijfsdoelstellingen en waarom heb je je merk opgezet?
  2. De merkidentiteit. Ook dit is een belangrijke stap om tot een goede strategie te komen. We focussen ons op:
    1. De missie en visie. Waarom doe je wat je doet, waar sta je voor en hoe ga je je doelen realiseren?
    2. De merkwaarden. Wat zijn de normen, waarden en overtuigingen?
    3. De merkbelofte. Hoe is mijn merk uniek en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie? En waarom zouden consumenten voor mij kiezen
  3. De positionering. Samen ontdekken we hoe je merk gepositioneerd is en claimen we een plekje in de markt. We richten ons op de doelgroep, de concurrentie, de kanalen en locaties.
  4. De creatie van de merkidentiteit. De uitstraling van je merk kunnen we doorvertalen naar een logo, huisstijl en tone of voice.

Ga voor een succesvolle merkstrategie

Klaar om impact te maken met een uitgewerkte merkstrategie? Wij helpen je met verschillende branding vraagstukken. Of het nu gaat om het verbeteren van de positionering of het creëren van een nieuwe merkidentiteit. Wij kunnen je met onze kennis en ervaring helpen. Neem contact op en ontwikkel samen met ons een merkstrategie!

Gerelateerde cases op het gebied van merkstrategie